Questions and answers
Ombokning av Umeå Smakpromenad

Nu under pandemitider har vi extra generösa ombokningsregler pga sjukdom. Uppmaningen är såklart att stanna hemma vid minsta tecken på sjukdom. Normalt gäller våra ordinarie villkor enligt branschpraxis (se separat fråga i frågelistan eller i de villkor du godkände när du köpte biljetten) men just nu erbjuder vi ombokning till annat datum vid sjukdom om det sker senast 24 timmar före starttid av promenaden (t ex kl 12 på fredagen dagen före promenaden). Detta för att vi måste få en chans att kunna sälja biljetten till någon annan. Ombokning kostar 50 kr/biljett. OBS! Vill du boka om till ett dyrare alternativ betalas mellanskillnaden i tillägg, vill du boka om till något som kostar mindre betalas ingen mellanskillnad tillbaks.

Vill du omboka av annan anledning än sjukdom måste detta göras minst 7 dagar före aktivitetsdatum. Detta gäller tillfälligt nu under pandemin, det kostar också 50 kr/biljett. Däremot är din biljett inte personlig så det går att ge bort eller sälja till någon annan, att det fortfarande står ditt namn på biljetten har ingen betydelse utan biljetten gäller för den som har den uppladdad i mobilen. Du mailar enkelt vidare din biljett/bekräftelse från oss (info@forfoodies.se) till nya deltagaren som klickar på biljettlänken i sin mobil.

Rebooking is done manually by us to the desired date so you must always get in touch info(at)forfoodies.se i förväg, annars är biljetten förbrukad. Finns det inga lediga nya tider så finns din biljett kvar som tillgodo så länge, det går också att stå på väntelista till fullbokat datum – oavsett, maila oss.

Observera att ombokning måste ske av den som köpt biljetten så ger du t ex bort en smakpromenad i present är det du, dvs den ursprungliga köparen, som ombokar/ändrar datum.

Can you request a special diet on a Taste Walk?

Vi garanterar inte att de ställen man besöker kan erbjuda specialkost, t ex veganska smakportioner, glutenfritt eller vid vissa typer av allergier. Däremot är restaurangerna ofta villiga att göra allt de kan för att gästerna ska bli nöjda – så fråga personalen. Ett vegetariskt alternativ brukar de flesta erbjuda. Vi planerar också att göra olika typer av smakpromenader så småningom, t ex en vegansk tur, så håll utkik!

If the restaurant is full when I get there, what do I do then?

Vi fördelar ut alla deltagare på restaurangerna och alla går i den turordning som gäller på biljetten för att undvika trängsel och köer. Blir det ändå fullt på något ställe (t ex för att det är så trevligt och man gärna stannar lite extra länge just här, tar ett extra glas vin etc :-), ta då en tur till nästa ställe så länge och kom tillbaks lite senare. Vi ger ingen platsgaranti på de olika ställena men under promenaden kommer du att hinna besöka alla ställen. Blir det ont om tid kan du gärna ta din rätt som take away (gäller såklart inte alkohohaltiga drycker).

I pandemitider är det extra viktigt att undvika köer och trängsel så var snälla och respektera de regler som gäller hos restaurangerna och hjälp personalen genom att följa deras anvisningar gällande bordsplacering, inte flytta runt bord etc. Så får alla en trevlig promenad!

Can I cancel my order and get my money back?

Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda avbokning på våra biljetter, däremot är de inte personliga så det går bra att ge bort eller sälja vidare. Se även separat fråga om ombokning av Umeå Smakpromenad.

Våra fullständiga villkor för biljettköp finns när man köper och betalar för biljetten samt via denna länk: Villkor

There will be an additional person in the party, can I add an extra ticket to the same booking?

The easiest way is to place a completely new order and give the login link to the extra person. You go together, your original tickets can be reached via your first received link and the second booking is separate and thus the extra person gets their own ticket to the mobile.

How do I get my ticket and why do I have to have a smartphone to handle the ticket?

Vi har skapat ett helt nytt system som bygger på att deltagaren har biljetten eller biljetterna i mobilen och slipper hantera utskrifter, ta sig till en viss plats för att hämta biljetter i förväg eller ha koll på bokningsnummer etc.

Du får ett mail och ett sms med en länk när du köpt och betalat biljetten, den länken leder dig till biljetten (som oftast består av ett antal kuponger) som sedan visas och bockas av från personalen på restaurangen/stället du besöker. På så sätt behöver inte restarangen ha koll på bokningslistor och bocka av personerna på listan eller hantera någon annan information om deltagarna alls. Därför sker all biljetthantering via mobilen.

Eftersom de flesta biljetter säljs långt i förväg när alla platser inte är klara ännu kommer du inte att se vilka stopp eller adresser som ingår på din tur förrän närmare eventet. Senast på eventdagen ser du alla stopp (och därmed kuponger, se bilden nedan) plus en karta med alla stopp utmärkta så du hittar dit.

IMPORTANT INFORMATION
• To receive your ticket in an SMS, you need to enter your telephone number in international format: +46701234567
• You always get your ticket sent to your e-mail address

I do not have a smartphone, what do I do with the ticket?

Does anyone else in the party have a smartphone? Forward the link you received at the ticket purchase to them and the tickets will be visible on their mobile instead. When booking groups, paper tickets may in some cases apply, in which case it is agreed at the time of purchase. 
Om ingen i sällskapet har en smartphone – kontakta oss så försöker vi hitta en lösning.

Do you have to go together in the party?

If you have bought a joint ticket, the whole party must go together to be able to use the tickets / coupons at each place. If you want to give away, for example, a taste walk as a gift to several different people who will not go together, it is better to make individual orders, then each person, or company, gets their own link that leads to the ticket / tickets. If you choose to go together anyway, that's no problem!

Is all information about me stored with you?
We store the information we need to be able to give the buyer the information needed before the event, such as the taste walk, and to be able to get in touch if a problem arises. We do not save any information to advertise upcoming events unless this has been approved. No third party will have access to the data either. Full conditions are available where the ticket is booked and paid for and via this link: Terms and conditions
How long can you stay in each place? Can you go in any order you want?

Stay as long as you want! Depending on the times for the taste walk and how many places you want to visit, the time varies quite a lot. In some places you may want to have something good to drink and in some places you may be served in the bar and take the flavor portion in hand and move on immediately. It is up to the participants to go in the order and pace they want. 

What are For Foodie's general terms and privacy policy?
Do you sell gift cards?

Yes! It's a great gift! Select Gift Cards from Events (on the home page or under Events menu), fill in the amount, email to the person who will receive the gift card (or your own email if you want to be able to give the gift card at a later time), go to the checkout and pay. You will then receive an email with a code that you use for payment. Alternatively, the recipient receives the email with the code that applies to purchases on forfoodies.se. Regardless, you will receive a confirmation from Payson that the payment has been processed.

I want to give a class as a gift, how?

Place an order as usual and provide your own contact information as you are the buyer. Then you will receive a confirmation email and a link to the ticket that will be displayed on your mobile at the start of the course. You can send the email to the person who will receive the course so that the right person has access to the ticket. Please note that the printout of the booking does not apply as a ticket, so it is the mobile ticket that applies. If you have any questions about this, contact us at info@forfoodies.se!

Här finns ett gåvobevis du kan printa ut och skriva in uppgifter om den smakupplevelse du ger bort: Gåvobevis

Obervera att gåvobeviset inte gäller som biljett. Det är alltid köparen som har ansvar för att deltagaren får den biljett som mailas ut som en länk i bekräftelsen på köpet hos forfoodies.se. Enkelt att maila vidare. Det är också köparens ansvar att den som fått biljetten tagit del av vad Umeå Smakpromenad innebär, men den viktigaste informationen syns i biljetten. Har du bokat en biljett för flera deltagare, t ex dig själv och den du ger bort gåvan till, använder ni samma biljett. Antal personer står alltid på biljetten.

Different dietary wishes or allergies, classes

We try to use raw materials that as many people as possible can eat when we design our courses. We often cook vegetarian food, we have it with fish or meat, it is served as an accessory, and if we use products with gluten and milk, for example, there are also accessories that you can choose from or give up.

We will email information to our course participants before the course. It says, for example, what to bring with you and of course where the course is held and how to get there. The same email will contain contact information for our course leader. This contact information will also be in the ticket that you reach via the ticket link in your mobile. The ticket is updated with contact information and location for the course (incl. Map) closer to the start of the course when the exact location has been determined. Contact the course leader with your dietary requirements at least two days before the course starts and he or she can prepare an alternative if what is to be prepared does not work for you!

I will give away a taste experience as a gift, do you have a nice gift certificate I can use?

Yes! We have produced a gift certificate that you can print out and then fill in the activity in question, date and time, etc. and then give it away. Please note that the gift certificate is not valid as a ticket! It is always the person who bought the ticket from us who is responsible for the ticket that comes in a link in the confirmation email from forfoodies.se and via mobile if you have entered your mobile number with the prefix +46. Here you will find our gift certificate to print out: Gift Card

If you have booked a separate ticket for the person who will get the taste experience, the tip is to email the ticket to the recipient so that he or she has it in their mobile, this applies if the buyer does not participate in the experience. If you go together on a taste walk, for example, your tickets are collected from the buyer on a joint ticket. The ticket shows how many people it applies to.

Hur vet jag vilka ställen vi ska besöka på en smakpromenad?

I din biljett kommer du att se vilka ställen vi besöker under Umeå Smakpromenad och i vilken turordning de ska besökas, du ser även en karta med alla ställen markerade och kan klicka på den för att få kontaktuppgifter etc. När du köper biljetten vet du inte vilka ställen som ingår, de varierar vid varje smakpromenad så det blir en trevlig överraskning. Köper du t ex en biljett till Umeå Smakpromenad är det ställen på promenadavstånd i Umeå centrum som gäller.

Vi brukar lägga in restaurangerna i biljetten några dagar före promenaden men senast dagen före ser du vilka ställen som ingår och i vilken turordning ni ska gå. Observera att biljetten uppdateras kontinuerligt och både vilka ställen som ingår och tuordningen kan ändras kort inpå promenaden så dubbelkolla alltid biljetten innan du startar promenaden så inget ändrats.

Jag har inte fått någon biljett, hur gör jag?

Biljetten mailas alltid ut till den mailadress du uppgav vid bokningen. Du får ett mail från Payson, vår betalningsleverantör (med din betalningsinformation) och ett från oss med avsändare info@forfoodies.se. Mailet från oss innehållen en länk som är din biljett. Klicka på den i mobilen och du har din biljett tillgänglig i webbläsaren. 

Har du inte fått något mail alls är första tipset att kolla i din skräpkorg. Finns det inte där så skicka ett mail till info(at)forfoodies.se så kollar vi att din bokning gått igenom och kan isåfall skicka en ny biljett alt hjälpa till att lösa ev problem. 

Om du uppgett ditt mobilnummer i internationellt format med +46 (enligt instruktion, men vi vet att många missar detta) får du även din biljett som sms. Har du missat +46 i telefonnumret får du inget sms men då har du ändå din biljett i mailform, fungerar lika bra.

Jag sitter i rullstol, kan jag delta i Umeå Smakpromenad?

Självklart! Restaurangerna är vana vid att ta emot rullstolsburna gäster, ibland kan man behöva ta en annan ingång eller liknande men det mesta går att lösa. Bäst är att höra av sig till oss i förväg på info@forfoodies.se, antingen redan vid bokning av biljetten eller iallafall några dagar före promenaden. Då vet vi säkert vilka ställen som ingår just det här tillfället och kan gå igenom rutten och kanske göra om den så den passar bättre. Om någon restaurang är för trång eller saknar hiss etc hittar vi någon speciallösning. Använder du permobil kan det vara bra att dubbelkolla med alla restauranger i förväg – men oavsett, hör av dig så hittar vi en lösning!

If you have not found the answer to your question here, please contact us at info(at)forfoodies.se