Inlösen av presentkort
Har du ett presentkort du vill nyttja? I det mail du fick i samband med köpet finns en kod som du uppger när du bokar.
Är värdet på presentkortet högre än beloppet du handlar för finns återstående belopp kvar att nyttja vid nästa köp så länge giltighetstiden inte passerats.
Behöver du starta om processen för att något inte verkar fungera, klicka på varukorgen så ser du om biljetterna fortfarande syns där, då kan du börja om ifall något gick snett under bokningen. Biljetterna finns tillgängliga i ca 9 minuter, därefter måste du återigen boka så de hamnar i din varukorg.
Besvärligt? Om något inte fungerar som det ska eller om det känns för krångligt så hjälper vi gärna till med bokningen! Kontakta oss via vårt kontaktformulär, uppge vad du vill boka, ditt presentkortsnummer/kod, namn och mobilnummer så kan vi göra en manuell bokning istället.
Obs! Vi har haft vissa problem med att koderna inte fungerat under vintern 22-23 pga att vi bytt presentkortssystem – kontakta oss enligt ovan så hjälper vi till och gör en manuell bokning istället. Då går det att betala mellanskillnaden via Swish.
I have become ill, what do I do with the ticket?
The ticket is not personal so you can give it away or sell it to someone else. Forward the email with the confirmation and the ticket link to the person who will have the ticket, that it says your name does not matter. The ticket is valid for the number of people shown on the ticket.
Can you request a special diet on a Taste Walk?
We do not guarantee that the restaurants or places you visit can offer special diets, such as vegan flavors, gluten-free or, for example, a new dish for certain types of allergies. However, they are often willing to do everything they can to make the guests happy, so ask the staff. For example, a vegan alternative is usually offered by most people. We also plan to do different types of tasting walks eventually, such as a vegan tour, so stay tuned!
If the restaurant is full when I get there, what do I do then?
We distribute all participants evenly in the restaurants and everyone goes in the order that applies to the ticket to avoid congestion and queues. If it still gets full in some place, then take a trip to the next place for so long and come back a little later. Then it is of course ok to deviate from the turn row assigned. We do not guarantee a place in the various places, but during the walk you will have time to visit all the places.
There will be an additional person in the party, can I add an extra ticket to the same booking?
Vi kan inte lägga till fler deltagare i en befintlig bokning men det går att lösa ändå, gör en ny beställning på den eller de extra som vill med. Enda skillnaden är att ni får hålla ordning på två biljetter. Sannolikt vill ni då gå samma turordning mellan restaurangerna, använd då vårt kontaktformulär här: Contact och meddela namn på de som gjort resp bokning och bokn nr så ser vi till att ni går samma turordning. Gör detta senast en vecka före smakpromenaden.
Can I cancel my order and get my money back?
Unfortunately we do not have the opportunity to offer cancellation of our tickets, however, they are not personal so it is possible to give away or resell. Forward the email with the ticket link you received when you booked to the person who will go instead. The ticket shows how many participants it applies to.
Our complete terms and conditions for ticket purchases are available when you buy and pay for the ticket and via this link: Terms
I do not have a smartphone, what do I do with the ticket?
Är det någon annan i sällskapet som har en smartphone? Skicka vidare mailet med biljettlänken du fick vid biljettköpet så syns biljetterna på hens mobil istället. För att kunna delta i en smakpromenad behöver biljetten kunna visas upp i mobilen, där ser du också turordning mellan ställena du ska besöka och det finns en kupong som gäller den mat du får på varje ställe och som bockas av på plats. Så ja, en mobiltelefon behövs.
How do I get my ticket and why do I have to have a smartphone to handle the ticket?
Vi har skapat ett helt nytt system som bygger på att deltagaren har biljetten eller biljetterna i mobilen och slipper hantera utskrifter, ta sig till en viss plats för att hämta biljetter i förväg eller ha koll på bokningsnummer etc.
Du får ett mail och ett sms (om du uppgett +46 enligt instruktion) med en länk när du köpt och betalat biljetten, den länken leder dig till biljetten (som oftast består av ett antal kuponger) som sedan visas och bockas av från personalen på restaurangen/stället du besöker. På så sätt behöver inte restarangen ha koll på bokningslistor och bocka av personerna på listan eller hantera någon annan information om deltagarna alls. Därför sker all biljetthantering via mobilen.
Eftersom de flesta biljetter säljs långt i förväg när alla platser inte är klara ännu kommer du inte att se vilka stopp eller adresser som ingår på din tur förrän närmare eventet. Senast dagen före eventdagen ser du alla stopp (och därmed kuponger, se bilden nedan) plus en karta med alla stopp utmärkta så du hittar dit.
- IMPORTANT INFORMATION
– Du får alltid din biljett skickad till din e-postadress. Får du inget mail, kika i skräpkorgen, systemet skickar direkt ut ett mail till den mailadress du uppgett när du bokat biljetten. Du får även en bekräftelse på ditt köp via Payson/Svea Bank till samma mailadress – men den gäller inte som biljett.
– För att få din biljett i ett sms behöver du ange ditt telefonnummer i internationellt format: t ex +46701234567. Har du missat detta så är det ingen fara, klicka på länken i mailet istället. Du hamnar på samma sida, dvs webbläsaren i mobilen öppnas med din biljettinfo. Vi kan inte skicka biljetten som sms i efterhand.
– Biljetten finns också att hämta i ”Mitt konto” på webbsidan.
Is all information about me stored with you?
We store the information we need to be able to give the buyer the information needed before the event, such as the taste walk, and to be able to get in touch if a problem arises. We do not save any information to advertise upcoming events unless this has been approved. No third party will have access to the data either. Full conditions are available where the ticket is booked and paid for and via this link: Terms and conditions
Do you have to go together in the party?
If you have bought a joint ticket, the whole party must go together to be able to use the tickets / coupons at each place. If you want to give away, for example, a taste walk as a gift to several different people who will not go together, it is better to make individual orders, then each person, or company, gets their own link that leads to the ticket / tickets. If you choose to go together anyway, that's no problem!
General terms and privacy policy
How long can you stay in each place? Can you go in any order you want?
Du går i den turodning som visas i din biljett och stannar så länge du vill på varje ställe. Viktigast är att du hinner besöka alla ställen under de tider som framgår av biljetten. När tiden som framgår av biljetten är slut, kan inte restaurangerna erbjuda plats eller servera några smakportioner längre. Obs! Om smakpromenaden är slut kl 16 innebär det alltså att du måste lämna restaurangen senast kl 16, personalen behöver ofta tid för att duka om till kvällens gäster. Därför serveras sista smakportionen senast kl 15:30. Vill ni sitta kvar längre på restaurangen – fråga personalen om det är möjligt, det är upp till dem att bestämma.
Do you sell gift cards?
Just nu säljer vi inte presentkort i vår webbshop.
Varför?
De som ger bort ett presentkort tycker det är en superbra idé att ge bort en smakupplevelse – vilket det är! Däremot är vår erfarenhet nu att de som får ett presentkort ofta avvaktar med att lösa in det och upptäcker senare att det inte finns någon aktivitet att boka som de har möjlighet att delta i. Antingen är biljetterna slutsålda eller så passar inte aktiviteten eller datumen. Vi är tydliga med vid försäljningen att ett presentkort inte är en garanti för att kunna delta i något av våra arrangemang utan att man bokar biljetter på samma villkor som övriga kunder – men den infon förs inte alltid vidare till mottagaren. Det innebär en hel del besvikelse och ilska riktad mot oss. Detta har gjort att vi nu tar en paus från försäljningen av presentkort via forfoodies.se
Däremot tycker vi ju fortfarande att det är den bästa presenten som finns att ge bort! Så här är våra tips:
Alternativ 1. Ge bort en aktivitet som finns att boka
Boka i ditt eget namn – biljetten är inte personlig utan du skickar enkelt vidare den till mottagaren. Att det står ditt namn på biljetten spelar ingen roll för oss.
Alternativ 2. Gör ett eget presentkort och ge bort, utan att ”köpa” det hos oss
Det blir fortfarande en trevlig gåva men utan giltighetstid eller juridiskt bindande till forfoodies.se. När du/ni hittar en aktivitet som passar bokar du och betalar som vanligt. Hittar ni ingen aktivitet som passar så har ni inte förlorat några pengar iallafall, då får det bli en annan gång eller t ex ett restaurangbesök istället.
Vill du printa ut ett fint gåvobevis och ge bort så finns det här: Gåvobevis däremot är det ju ingen giltig biljett så det krävs ju ändå att du, eller mottagaren, gör en bokning på forfoodies.se
I want to give a class as a gift, how?
Gör en beställning som vanligt och uppge dina egna kontaktuppgifter eftersom det är du som är köpare. Då får du ett bekräftelsemail och en länk till biljetten. Mailet kan du skicka vidare till den som ska få smakpromenaden eller kursen så att rätt person har tillgång till biljetten. Observera att utskrift av bokningen inte gäller som biljett, det är alltså mobilbiljetten som gäller. Har du några frågor kring detta, kontakta oss!
Here is a gift certificate you can print out and enter information about the taste experience you give away: Gift certificate
Please note that the gift certificate is not valid as a ticket. It is always the buyer who is responsible for the participant receiving the ticket that is emailed as a link in the confirmation of the purchase at forfoodies.se. Easy to email further. It is also the buyer's responsibility that the person who received the ticket took part in what a taste walk or, for example, a course entails, but the most important information can be seen in the ticket. If you have booked a ticket for several participants, such as yourself and the person you are giving the gift to, you use the same ticket. Number of people is always on the ticket.
Different dietary wishes or allergies
Unfortunately, we can not adapt the taste walks to different dietary wishes or allergies. However, most places offer vegetarian options. Our tip is to talk to the staff when you come to each place and they will try to adapt the right to your wishes as best they can. But we as organizers leave no guarantee that the wishes can be fulfilled everywhere, it is simply too many participants for it to work.
We try to use raw materials that as many people as possible can eat when we design our courses. We often cook vegetarian food, we have it with fish or meat, it is served as an accessory, and if we use products with gluten and milk, for example, there are also accessories that you can choose from or give up.
I will give away a taste experience as a gift, do you have a nice gift certificate I can use?
Yes! We have produced a gift certificate that you can print out and then fill in the activity in question, date and time, etc. and then give it away. Please note that the gift certificate is not valid as a ticket! It is always the person who bought the ticket from us who is responsible for the ticket that comes in a link in the confirmation email from forfoodies.se and via mobile if you have entered your mobile number with the prefix +46. Here you will find our gift certificate to print out: Gift Card
If you have booked a separate ticket for the person who will get the taste experience, the tip is to email the ticket to the recipient so that he or she has it in their mobile, this applies if the buyer does not participate in the experience. If you go together on a taste walk, for example, your tickets are collected from the buyer on a joint ticket. The ticket shows how many people it applies to.
How do I know which places we should visit on a taste walk?
In your ticket you will see which places we visit during the taste walk and in which order they are to be visited, you will also see a map with all the places marked and can click on it to get contact information for the restaurants. When you buy the ticket, you do not know which places are included, they vary with each taste walk so it will be a pleasant surprise. If you buy a ticket to Umeå Smakpromenad, for example, places within walking distance in the center of Umeå apply. The same applies in Övik. For example, if we do a tasting tour where a bicycle or car is required, it is clear when you buy the ticket what applies.
We usually add the restaurants to the ticket no later than the day before the taste walk so you can see which places are included and in which order you should go. Please note that the ticket is updated continuously and both which places are included and the order can be changed shortly after the walk, so always double-check the ticket before you start the walk so nothing has changed.
I have not received a ticket, how do I do it?
Biljetten mailas alltid ut till den mailadress du uppgav vid bokningen, detta sker i direkt anslutning till att bokningen görs. Du får ett mail från Payson, vår betalningsleverantör (med din betalningsinformation och faktura om du valt faktura som betalningssätt) och ett från oss på forfoodies.se med en länk som är din biljett. Klicka på länken i mobilen och du har din biljett tillgänglig i mobilens webbläsare.
Har du inte fått något mail alls är första tipset att kolla i din skräpkorg. Finns det inte där så logga in på ditt konto på forfoodies.se så finns din beställning/biljett även där. Har du uppgett fel mailadress kan du ändra den i ditt konto hos oss men observera att du även måste logga in hos Payson och ändra där/be om faktura om du valt det betalningsalternativet.
If you have given your mobile number in international format with +46 (or other country code, according to instructions, but we know that many people miss this), you will also receive your ticket as an SMS. If you missed +46 in the phone number, you will not receive an SMS, but then you still have your ticket in email form, works just as well.
I'm in a wheelchair, can I take part in a taste walk?
Of course! The restaurants are used to receiving wheelchair-bound guests, sometimes you may need to take another entrance or similar but most things can be solved. It is best to contact us in advance at info@forfoodies.se, either already when booking the ticket or at least a few days before the walk. Then we probably know which places are included at this particular time and can go through the route and maybe redo it so it fits better. If any restaurant is too cramped or lacks an elevator etc, we will find a special solution. If you use a permobil, it can be good to double-check with all restaurants in advance - but regardless, get in touch and we will find a solution!
Restrictions and recommendations during the pandemic for Taste walks and other taste experience
De ev restriktioner och rekommendationer som gäller för restaurangbesök gäller också en smakpromenad. Vi följer naturligtvis alla uppmaningar som kommer från Folkhälsomyndigheten. Det kommer att vara restaurangerna som hanterar detta precis som de gör för övriga gäster. Är du osäker på vad som gäller när det närmar sig din smakpromenad eller någon annan aktivitet – kontakta oss och fråga: Contact
Regardless, we will make sure to follow all restrictions and recommendations that the Public Health Agency presents on its website Folkhälsomyndigheten.
Hur bokar man en smakpromenad, står ju att det är slutsålt? Har ni någon väntelista?
Om det inte finns kvar några biljetter till det datum du önskar – eller något annat datum heller – så är biljetterna helt enkelt slutsålda. Vi får många frågor om varför det står ”slut i lager” och det är ju för att biljetterna är slut 🙂 Följ oss på Facebook och/eller Instagram @forfoodies.se så ser du direkt när nya smakupplevelser dyker upp eller om det blir någon plats över till något datum.
Vi har ingen kö- eller väntelista, det är för svårt att hantera rättvist och administrera på ett bra sätt när vi har så många olika aktiviteter. Därför hänvisar vi till våra sociala medier så får alla samma chans att boka när något nytt dyker upp.
Har du inte sociala medier går det såklart bra att kika efter samma info på forfoodies.se, men då får du kika ofta 🙂
Vad serveras på en smakpromenad?
Under en smakpromenad får man prova på smårätter från medverkande restauranger, det kan vara ett tilltugg som äts med handen eller en rätt som serveras på tallrik. Restaurangen väljer själv vad de vill servera eftersom det ska prägla deras verksamhet och den mat de vanligtvis erbjuder. Det som serveras varierar mellan smakpromenaderna och ibland blir det t ex fisk på flera olika ställen eller det kan också erbjudas soppa på fler än ett ställe. Exakt samma rätt kommer inte att serveras på fler ställen men liknande rätter kan förekomma. Ofta serveras råvaror i säsong, därför kan det t ex erbjudas liknande grönsaker, svamp eller en värmande gryta på fler än ett ställe.
En smakpromenad ska ses som ett sätt att prova goda smaker på flera olika ställen samma dag, ta chansen att upptäcka nya restauranger och deras specialiteter!
Läs gärna mer om specialkost i separat fråga.
Vi vill gå i samma turordning som ett annat sällskap, hur gör vi?
Inga problem! Fyll i vårt Kontaktformulär med följande info:
-Namn på den som bokat resp biljett
-Bokningsnummer kopplade till namnen ovan
-Typ av aktivitet, t ex Övik Smakpromenad
-Datum
När vi sedan gör fördelningen av biljetterna (oftast ett par dagar före aktiviteten men senast dagen före) ser vi till att ni går i samma turordning/grupp.
Kan vi ta med våra barn på en aktivitet?
Självklart är barn välkomna, däremot behöver de ha en egen biljett. Gäller det t ex en smakpromenad så köper ni biljetter som vanligt och de äter samma smakportioner som alla andra gör. Det som serveras varierar mycket så det är svårt att säga om barn brukar gilla maten eller inte, barn har ju olika smak precis som vuxna. Men vi upplever att barn ofta är nyfikna på att prova olika smaker så en smakpromenad är ju ett väldigt roligt tillfälle att testa olika sorters mat på nu när den serveras i små portioner!
Samma sak med kurser och andra aktiviter, barn är alltid välkomna men vi har inga separata barnbiljetter eller speciell mat anpassad för barn.
PS. Mindre barn i barnvagn ser vi ganska ofta med sina föräldrar på smakpromenaderna, för det mesta finns det plats även för barnvagnen på restaurangerna men det är inget vi kan garantera på förhand. Men hittills har det gått bara bra!
Jag har uppgett fel mailadress och har därför inte fått någon biljett, hur gör jag?
Du kan alltid logga in på ditt konto hos forfoodies.se och komma åt din bokning och biljett, där kan du själv ändra mailadress. Har du valt betalningsalternativ Faktura hos Payson måste du även kontakta dem här: Payson och ändra mailadress för då har ju inte de heller kunnat skicka fakturan rätt, den går också ut med mail. Du kan även logga in med Bank-id hos dem och ändra själv men kolla noga så du får tag i fakturan så du slipper betalningsanmärkning. Vill du ha kvittot på betalningen av Payson måste du också ändra hos dem, men det kanske är mindre viktigt om du valt kortbetalning t ex, då ser du ju på kontoutdraget att allt är ok.
Har du några ytterligare frågor kring detta, hör av dig till oss så hjälper vi dig: Contact