Frågor och svar
Kan man önska specialkost på en Smakpromenad?

Vi garanterar inte att restaurangerna eller de ställen man besöker kan erbjuda specialkost, t ex veganska smakportioner, glutenfritt eller t ex en ny rätt vid vissa typer av allergier. Däremot är de ofta villiga att göra allt de kan för att gästerna ska bli nöjda så fråga personalen. T ex ett veganskt alternativ brukar de flesta erbjuda. Vi planerar också att göra olika typer av smakpromenader så småningom, t ex en vegansk tur, så håll utkik!

Om restaurangen är full när jag kommer dit, hur gör jag då?

Är det mycket folk på vår promenad och många får för sig att besöka samma ställe samtidigt kan det bli fullt. Ta då en tur till nästa ställe så länge och kom tillbaks lite senare. Vi ger ingen platsgaranti på de olika ställena utan har valt att låta alla deltagare gå i sin egen takt och i vilken ordning de vill. Blir det ont om tid kan du gärna ta din rätt som take away (gäller såklart inte alkohohaltiga drycker).

Kan jag boka av och få pengarna tillbaks?

Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda avbokning på våra biljetter, däremot är de inte personliga så det går bra att ge bort eller sälja vidare. Ta då kontakt med oss så vi kan omvandla biljetten till den nya ägaren eftersom biljetten finns registrerad på ursprungsägaren. Våra fullständiga villkor för biljettköp finns när man köper och betalar för biljetten samt via denna länk: Villkor

Vi blir en till i sällskapet, kan jag lägga till en extra biljett i samma bokning?

Enklast är att du gör en helt ny beställning och ger inloggningslänken till den extra personen. Ni går tillsammans, era ursprungliga biljetter finns att nå via din först mottagna länk och den andra bokningen ligger separat och därmed får den extra personen en egen biljett till mobilen.

Hur får jag min biljett och varför måste man ha en smartphone för att hantera biljetten?

Vi har skapat ett helt nytt system som bygger på att deltagaren har biljetten eller biljetterna i mobilen och slipper hantera utskrifter, ta sig till en viss plats för att hämta biljetter i förväg eller ha koll på bokningsnummer etc.

Du får ett mail och ett sms med en länk när du köpt och betalat biljetten, den länken leder dig till biljetten (som oftast består av ett antal kuponger) som sedan visas och bockas av från personalen på restaurangen/stället du besöker. På så sätt behöver inte restarangen ha koll på bokningslistor och bocka av personerna på listan eller hantera någon annan information om deltagarna alls. Därför sker all biljetthantering via mobilen.

Eftersom de flesta biljetter säljs långt i förväg när alla platser inte är klara ännu kommer du inte att se vilka stopp eller adresser som ingår på din tur förrän närmare eventet. Senast på eventdagen ser du alla stopp (och därmed kuponger, se bilden nedan) plus en karta med alla stopp utmärkta så du hittar dit.

VIKTIG INFORMATION
• För att få din biljett i ett sms behöver du ange ditt telefonnummer i internationellt format: +46701234567
• Du får alltid din biljett skickad till din e-postadress

Jag har ingen smartphone, hur gör jag med biljetten?

Är det någon annan i sällskapet som har en smartphone? Skicka vidare länken du fick vid biljettköpet till hen så syns biljetterna på hens mobil istället. Vid bokningar av grupper kan i vissa fall pappersbiljetter gälla, det avtalas isåfall vid köpet. 
Om ingen i sällskapet har en smartphone – kontakta oss så försöker vi hitta en lösning.

Måste man gå tillsammans i sällskapet?

Har ni köpt en gemensam biljett måste hela sällskapet gå tillsammans för att kunna nyttja biljetterna/kupongerna på varje ställe. Vill ni ge bort t ex en smakpromenad i present till flera olika personer som inte kommer att gå tillsammans är det bättre att göra enskilda beställningar, då får varje person, eller sällskap, en egen länk som leder till biljetten/biljetterna. Väljer man att ändå gå tillsammans går det självklart bra!

Lagras alla uppgifter om mig hos er?
Vi lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna ge köparen den information som behövs inför eventet, t ex smakpromenaden, och för att kunna få kontakt om något problem uppstår. Vi sparar inga uppgifter för att göra reklam för kommande events om inte detta fått godkänt. Ingen tredje part kommer heller att få tillgång till uppgifterna. Fullständiga villkor finns där biljetten bokas och betalas och via denna länk: Allmänna villkor och integritetspolicy
Hur länge får man stanna på varje ställe? Får man gå i vilken ordning man vill?

Stanna så länge du vill! Beroende på tider för smakpromenaden och hur många ställen du vill hinna besöka varierar tiden ganska mycket. På något ställe kanske man vill ta något gott att dricka och på något ställe kanske man serveras i baren och tar med sig smakportionen i handen och går vidare direkt. Det är upp till deltagarna att gå i den ordning och takt de vill. 

Vilka är For Foodies allmänna villkor och integritetspolicy?
Säljer ni presentkort?

Ja! Det är ju en superbra present! Välj Presentkort bland Events (på startsidan eller under fliken Events), fyll i belopp, mail till den som ska få presentkortet (eller din egen mailadress om du vill kunna ge bort presentkortet vid senare tillfälle), gå till kassan och betala. Du får sen ett mail med en kod som du använder vid betalning. Alternativt får mottagaren mailet med koden som gäller för köp på forfoodies.se. Oavsett får du en bekräftelse från Payson på att betalningen gått igenom.

Jag vill ge bort en kurs i present, hur gör jag?

Gör en beställning som vanligt och uppge dina egna kontaktuppgifter eftersom det är du som är köpare. Då får du ett bekräftelsemail och en länk till biljetten som ska visas upp i mobilen vid kursstart. Mailet kan du skicka vidare till den som ska få kursen så att rätt person har tillgång till biljetten. Observera att utskrift av bokningen inte gäller som biljett, det är alltså mobilbiljetten som gäller. Har du några frågor kring detta, kontakta oss på info@forfoodies.se!

Här finns ett gåvobevis du kan printa ut och skriva in uppgifter om den smakupplevelse du ger bort: Gåvobevis

Obervera att gåvobeviset inte gäller som biljett. Det är alltid köparen som har ansvar för att deltagaren får den biljett som skickas ut som en länk i bekräftelsen på köpet hos forfoodies.se. Enkelt att maila vidare. Har du bokat en biljett för flera deltagare, t ex dig själv och den du ger bort gåvan till, använder ni samma biljett. Antal personer står alltid på biljetten.

Ombokning av biljetter och kurser

Nu under pandemitider har vi extra generösa ombokningsregler. Normalt gäller våra ordinarie villkor enligt branschpraxis (se separat fråga här ovan) men just nu erbjuder vi fri ombokning till annat datum vid sjukdom.

Ombokning sker manuellt av oss till önskat datum så du måste alltid ta kontakt med info@forfoodies.se i förväg, dvs före det datum du bokat, annars är biljetten förbrukad. Finns det inga lediga nya tider så finns din biljett kvar som tillgodo så länge. Observera att ombokning måste ske av den som köpt biljetten så ger du t ex bort en kurs eller smakpromenad i julklapp är den ursprungliga köparen som ombokar/ändrar datum. 

Olika kostönskemål eller allergier vid kurser

Vi försöker använda råvaror som så många som möjligt kan äta när vi utformar våra kurser. Ofta lagar vi vegetarisk mat, har vi med fisk eller kött serveras det som tillbehör, och använder vi t ex produkter med gluten och mjölk är det också tillbehör som man kan välja till eller avstå.

Vi kommer att maila ut information till våra kursdeltagare inför kursen. Där står t ex vad man ska ha med sig och såklart vart kursen hålls och hur man hittar dit. I samma mail kommer det att stå kontaktuppgifter till vår kursledare. Dessa kontaktuppgifter kommer också att stå i biljetten som du når via biljettlänken i din mobil. Biljetten uppdateras med kontaktuppgifter och plats för kursen (inkl karta) närmare kursstart när exakt plats är bestämd. Kontakta kursledaren med dina kostönskemål minst två dagar innan kursstart så kan han eller hon förbereda ett alternativ ifall det som ska tillagas inte funkar för dig!

Jag ska ge bort en smakupplevelse i present, har ni något snyggt gåvobevis jag kan använda?

Ja! Vi har tagit fram ett gåvobevis du kan printa ut och sen själv fylla i vilken aktivitet det gäller, datum och tid etc och sen kan ge bort. Observera att gåvobeviset inte gäller som biljett! Det är alltid den som köpt biljett av oss som har ansvar för biljetten som kommer i en länk i bekräftelsemailet från forfoodies.se och via mobilen om du uppgett ditt mobilnummer med prefixet +46. Här hittar du vårt gåvobevis att printa ut: Gåvobevis Smakupplevelse

Har du bokat en separat biljett för den som ska få smakupplevelsen är tipset att maila biljetten till mottagaren så att han eller hon själv har den i sin mobil, det gäller om köparen inte själv är med på upplevelsen. Går ni tillsammans på t ex en smakpromenad är era biljetter samlade hos köparen på en gemensam biljett. Av biljetten framgår hur många personer den gäller för.

Om du inte hittat svaret på din fråga här, kontakta oss gärna på info@forfoodies.se