Frågor och svar
Ombokning av Umeå Smakpromenad

Nu under pandemitider har vi extra generösa ombokningsregler pga sjukdom. Uppmaningen är såklart att stanna hemma vid minsta tecken på sjukdom. Normalt gäller våra ordinarie villkor enligt branschpraxis (se separat fråga i frågelistan eller i de villkor du godkände när du köpte biljetten) men just nu erbjuder vi ombokning till annat datum vid sjukdom om det sker senast 24 timmar före starttid av promenaden (t ex kl 12 på fredagen dagen före promenaden). Detta för att vi måste få en chans att kunna sälja biljetten till någon annan. Ombokning kostar 50 kr/biljett. OBS! Vill du boka om till ett dyrare alternativ betalas mellanskillnaden i tillägg, vill du boka om till något som kostar mindre betalas ingen mellanskillnad tillbaks.

Vill du omboka av annan anledning än sjukdom måste detta göras minst 7 dagar före aktivitetsdatum. Detta gäller tillfälligt nu under pandemin, det kostar också 50 kr/biljett. Däremot är din biljett inte personlig så det går att ge bort eller sälja till någon annan, att det fortfarande står ditt namn på biljetten har ingen betydelse utan biljetten gäller för den som har den uppladdad i mobilen. Du mailar enkelt vidare din biljett/bekräftelse från oss (info@forfoodies.se) till nya deltagaren som klickar på biljettlänken i sin mobil.

Ombokning sker manuellt av oss till önskat datum så du måste alltid ta kontakt med info@forfoodies.se i förväg, annars är biljetten förbrukad. Finns det inga lediga nya tider så finns din biljett kvar som tillgodo så länge, det går också att stå på väntelista till fullbokat datum – oavsett, maila oss.

Observera att ombokning måste ske av den som köpt biljetten så ger du t ex bort en smakpromenad i present är det du, dvs den ursprungliga köparen, som ombokar/ändrar datum.

Kan man önska specialkost på en Smakpromenad?

Vi garanterar inte att de ställen man besöker kan erbjuda specialkost, t ex veganska smakportioner, glutenfritt eller vid vissa typer av allergier. Däremot är restaurangerna ofta villiga att göra allt de kan för att gästerna ska bli nöjda – så fråga personalen. Ett vegetariskt alternativ brukar de flesta erbjuda. Vi planerar också att göra olika typer av smakpromenader så småningom, t ex en vegansk tur, så håll utkik!

Om restaurangen är full när jag kommer dit, hur gör jag då?

Vi fördelar ut alla deltagare på restaurangerna och alla går i den turordning som gäller på biljetten för att undvika trängsel och köer. Blir det ändå fullt på något ställe (t ex för att det är så trevligt och man gärna stannar lite extra länge just här, tar ett extra glas vin etc :-), ta då en tur till nästa ställe så länge och kom tillbaks lite senare. Vi ger ingen platsgaranti på de olika ställena men under promenaden kommer du att hinna besöka alla ställen. Blir det ont om tid kan du gärna ta din rätt som take away (gäller såklart inte alkohohaltiga drycker).

I pandemitider är det extra viktigt att undvika köer och trängsel så var snälla och respektera de regler som gäller hos restaurangerna och hjälp personalen genom att följa deras anvisningar gällande bordsplacering, inte flytta runt bord etc. Så får alla en trevlig promenad!

Kan jag boka av och få pengarna tillbaks?

Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda avbokning på våra biljetter, däremot är de inte personliga så det går bra att ge bort eller sälja vidare. Se även separat fråga om ombokning av Umeå Smakpromenad.

Våra fullständiga villkor för biljettköp finns när man köper och betalar för biljetten samt via denna länk: Villkor

Vi blir en till i sällskapet, kan jag lägga till en extra biljett i samma bokning?

Enklast är att du gör en helt ny beställning och ger inloggningslänken till den extra personen. Ni går tillsammans, era ursprungliga biljetter finns att nå via din först mottagna länk och den andra bokningen ligger separat och därmed får den extra personen en egen biljett till mobilen.

Hur får jag min biljett och varför måste man ha en smartphone för att hantera biljetten?

Vi har skapat ett helt nytt system som bygger på att deltagaren har biljetten eller biljetterna i mobilen och slipper hantera utskrifter, ta sig till en viss plats för att hämta biljetter i förväg eller ha koll på bokningsnummer etc.

Du får ett mail och ett sms med en länk när du köpt och betalat biljetten, den länken leder dig till biljetten (som oftast består av ett antal kuponger) som sedan visas och bockas av från personalen på restaurangen/stället du besöker. På så sätt behöver inte restarangen ha koll på bokningslistor och bocka av personerna på listan eller hantera någon annan information om deltagarna alls. Därför sker all biljetthantering via mobilen.

Eftersom de flesta biljetter säljs långt i förväg när alla platser inte är klara ännu kommer du inte att se vilka stopp eller adresser som ingår på din tur förrän närmare eventet. Senast på eventdagen ser du alla stopp (och därmed kuponger, se bilden nedan) plus en karta med alla stopp utmärkta så du hittar dit.

VIKTIG INFORMATION
• För att få din biljett i ett sms behöver du ange ditt telefonnummer i internationellt format: +46701234567
• Du får alltid din biljett skickad till din e-postadress

Jag har ingen smartphone, hur gör jag med biljetten?

Är det någon annan i sällskapet som har en smartphone? Skicka vidare länken du fick vid biljettköpet till hen så syns biljetterna på hens mobil istället. Vid bokningar av grupper kan i vissa fall pappersbiljetter gälla, det avtalas isåfall vid köpet. 
Om ingen i sällskapet har en smartphone – kontakta oss så försöker vi hitta en lösning.

Måste man gå tillsammans i sällskapet?

Har ni köpt en gemensam biljett måste hela sällskapet gå tillsammans för att kunna nyttja biljetterna/kupongerna på varje ställe. Vill ni ge bort t ex en smakpromenad i present till flera olika personer som inte kommer att gå tillsammans är det bättre att göra enskilda beställningar, då får varje person, eller sällskap, en egen länk som leder till biljetten/biljetterna. Väljer man att ändå gå tillsammans går det självklart bra!

Lagras alla uppgifter om mig hos er?
Vi lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna ge köparen den information som behövs inför eventet, t ex smakpromenaden, och för att kunna få kontakt om något problem uppstår. Vi sparar inga uppgifter för att göra reklam för kommande events om inte detta fått godkänt. Ingen tredje part kommer heller att få tillgång till uppgifterna. Fullständiga villkor finns där biljetten bokas och betalas och via denna länk: Allmänna villkor och integritetspolicy
Hur länge får man stanna på varje ställe? Får man gå i vilken ordning man vill?

Stanna så länge du vill! Beroende på tider för smakpromenaden och hur många ställen du vill hinna besöka varierar tiden ganska mycket. På något ställe kanske man vill ta något gott att dricka och på något ställe kanske man serveras i baren och tar med sig smakportionen i handen och går vidare direkt. Det är upp till deltagarna att gå i den ordning och takt de vill. 

Vilka är For Foodies allmänna villkor och integritetspolicy?
Säljer ni presentkort?

Ja! Det är ju en superbra present! Välj Presentkort bland Events (på startsidan eller under fliken Events), fyll i belopp, mail till den som ska få presentkortet (eller din egen mailadress om du vill kunna ge bort presentkortet vid senare tillfälle), gå till kassan och betala. Du får sen ett mail med en kod som du använder vid betalning. Alternativt får mottagaren mailet med koden som gäller för köp på forfoodies.se. Oavsett får du en bekräftelse från Payson på att betalningen gått igenom.

Jag vill ge bort en kurs i present, hur gör jag?

Gör en beställning som vanligt och uppge dina egna kontaktuppgifter eftersom det är du som är köpare. Då får du ett bekräftelsemail och en länk till biljetten som ska visas upp i mobilen vid kursstart. Mailet kan du skicka vidare till den som ska få kursen så att rätt person har tillgång till biljetten. Observera att utskrift av bokningen inte gäller som biljett, det är alltså mobilbiljetten som gäller. Har du några frågor kring detta, kontakta oss på info@forfoodies.se!

Här finns ett gåvobevis du kan printa ut och skriva in uppgifter om den smakupplevelse du ger bort: Gåvobevis

Obervera att gåvobeviset inte gäller som biljett. Det är alltid köparen som har ansvar för att deltagaren får den biljett som mailas ut som en länk i bekräftelsen på köpet hos forfoodies.se. Enkelt att maila vidare. Det är också köparens ansvar att den som fått biljetten tagit del av vad Umeå Smakpromenad innebär, men den viktigaste informationen syns i biljetten. Har du bokat en biljett för flera deltagare, t ex dig själv och den du ger bort gåvan till, använder ni samma biljett. Antal personer står alltid på biljetten.

Olika kostönskemål eller allergier vid kurser

Vi försöker använda råvaror som så många som möjligt kan äta när vi utformar våra kurser. Ofta lagar vi vegetarisk mat, har vi med fisk eller kött serveras det som tillbehör, och använder vi t ex produkter med gluten och mjölk är det också tillbehör som man kan välja till eller avstå.

Vi kommer att maila ut information till våra kursdeltagare inför kursen. Där står t ex vad man ska ha med sig och såklart vart kursen hålls och hur man hittar dit. I samma mail kommer det att stå kontaktuppgifter till vår kursledare. Dessa kontaktuppgifter kommer också att stå i biljetten som du når via biljettlänken i din mobil. Biljetten uppdateras med kontaktuppgifter och plats för kursen (inkl karta) närmare kursstart när exakt plats är bestämd. Kontakta kursledaren med dina kostönskemål minst två dagar innan kursstart så kan han eller hon förbereda ett alternativ ifall det som ska tillagas inte funkar för dig!

Jag ska ge bort en smakupplevelse i present, har ni något snyggt gåvobevis jag kan använda?

Ja! Vi har tagit fram ett gåvobevis du kan printa ut och sen själv fylla i vilken aktivitet det gäller, datum och tid etc och sen kan ge bort. Observera att gåvobeviset inte gäller som biljett! Det är alltid den som köpt biljett av oss som har ansvar för biljetten som kommer i en länk i bekräftelsemailet från forfoodies.se och via mobilen om du uppgett ditt mobilnummer med prefixet +46. Här hittar du vårt gåvobevis att printa ut: Gåvobevis Smakupplevelse

Har du bokat en separat biljett för den som ska få smakupplevelsen är tipset att maila biljetten till mottagaren så att han eller hon själv har den i sin mobil, det gäller om köparen inte själv är med på upplevelsen. Går ni tillsammans på t ex en smakpromenad är era biljetter samlade hos köparen på en gemensam biljett. Av biljetten framgår hur många personer den gäller för.

Hur vet jag vilka ställen vi ska besöka på en smakpromenad?

I din biljett kommer du att se vilka ställen vi besöker under Umeå Smakpromenad och i vilken turordning de ska besökas, du ser även en karta med alla ställen markerade och kan klicka på den för att få kontaktuppgifter etc. När du köper biljetten vet du inte vilka ställen som ingår, de varierar vid varje smakpromenad så det blir en trevlig överraskning. Köper du t ex en biljett till Umeå Smakpromenad är det ställen på promenadavstånd i Umeå centrum som gäller.

Vi brukar lägga in restaurangerna i biljetten några dagar före promenaden men senast dagen före ser du vilka ställen som ingår och i vilken turordning ni ska gå. Observera att biljetten uppdateras kontinuerligt och både vilka ställen som ingår och tuordningen kan ändras kort inpå promenaden så dubbelkolla alltid biljetten innan du startar promenaden så inget ändrats.

Jag har inte fått någon biljett, hur gör jag?

Biljetten mailas alltid ut till den mailadress du uppgav vid bokningen. Du får ett mail från Payson, vår betalningsleverantör (med din betalningsinformation) och ett från oss med avsändare info@forfoodies.se. Mailet från oss innehållen en länk som är din biljett. Klicka på den i mobilen och du har din biljett tillgänglig i webbläsaren. 

Har du inte fått något mail alls är första tipset att kolla i din skräpkorg. Finns det inte där så skicka ett mail till info@forfoodies.se så kollar vi att din bokning gått igenom och kan isåfall skicka en ny biljett alt hjälpa till att lösa ev problem. 

Om du uppgett ditt mobilnummer i internationellt format med +46 (enligt instruktion, men vi vet att många missar detta) får du även din biljett som sms. Har du missat +46 i telefonnumret får du inget sms men då har du ändå din biljett i mailform, fungerar lika bra.

Jag sitter i rullstol, kan jag delta i Umeå Smakpromenad?

Självklart! Restaurangerna är vana vid att ta emot rullstolsburna gäster, ibland kan man behöva ta en annan ingång eller liknande men det mesta går att lösa. Bäst är att höra av sig till oss i förväg på info@forfoodies.se, antingen redan vid bokning av biljetten eller iallafall några dagar före promenaden. Då vet vi säkert vilka ställen som ingår just det här tillfället och kan gå igenom rutten och kanske göra om den så den passar bättre. Om någon restaurang är för trång eller saknar hiss etc hittar vi någon speciallösning. Använder du permobil kan det vara bra att dubbelkolla med alla restauranger i förväg – men oavsett, hör av dig så hittar vi en lösning!

Om du inte hittat svaret på din fråga här, kontakta oss gärna på info@forfoodies.se