Frågor och svar
Jag har blivit sjuk, vad gör jag med biljetten?

Biljetten är inte personlig så du kan ge bort eller sälja den till någon annan. Skicka vidare mailet med bekräftelsen och biljettlänken till den som ska ha biljetten, att det står ditt namn på spelar ingen roll. Biljetten gäller för det antal personer som framgår på biljetten. 

Kan man önska specialkost på en Smakpromenad?

Vi garanterar inte att de ställen man besöker kan erbjuda specialkost, t ex veganska smakportioner, glutenfritt eller vid vissa typer av allergier. Däremot är restaurangerna ofta villiga att göra allt de kan för att gästerna ska bli nöjda – så fråga personalen. Ett vegetariskt alternativ brukar de flesta erbjuda. 

Om restaurangen är full när jag kommer dit, hur gör jag då?

Vi fördelar ut alla deltagare jämnt på restaurangerna och alla går i den turordning som gäller på biljetten för att undvika trängsel och köer. Blir det ändå fullt på något ställe, ta då en tur till nästa ställe så länge och kom tillbaks lite senare. Då är det självklart ok att frångå den turodning som tilldelats. Vi ger ingen platsgaranti på de olika ställena men under promenaden kommer du att hinna besöka alla ställen. 

 

Kan jag boka av och få pengarna tillbaks?

Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda avbokning på våra biljetter, däremot är de inte personliga så det går bra att ge bort eller sälja vidare. Skicka vidare mailet med biljettlänken du fick när du bokade till den som ska gå istället. Av biljetten framgår hur många deltagare den gäller för.

Våra fullständiga villkor för biljettköp finns när man köper och betalar för biljetten samt via denna länk: Villkor

Vi blir en till i sällskapet, kan jag lägga till en extra biljett i samma bokning?

Gör en helt ny beställning och ge inloggningslänken till den extra personen. Vill ni att vi ser till att ni går i samma turodning mellan restaurangerna, maila oss info(@)forfoodies.se med era resp bokningsnummer så parar vi ihop era biljetter.

Hur får jag min biljett och varför måste man ha en smartphone för att hantera biljetten?

Vi har skapat ett helt nytt system som bygger på att deltagaren har biljetten eller biljetterna i mobilen och slipper hantera utskrifter, ta sig till en viss plats för att hämta biljetter i förväg eller ha koll på bokningsnummer etc.

Du får ett mail och ett sms med en länk när du köpt och betalat biljetten, den länken leder dig till biljetten (som oftast består av ett antal kuponger) som sedan visas och bockas av från personalen på restaurangen/stället du besöker. På så sätt behöver inte restarangen ha koll på bokningslistor och bocka av personerna på listan eller hantera någon annan information om deltagarna alls. Därför sker all biljetthantering via mobilen.

Eftersom de flesta biljetter säljs långt i förväg när alla platser inte är klara ännu kommer du inte att se vilka stopp eller adresser som ingår på din tur förrän närmare eventet. Senast på eventdagen ser du alla stopp (och därmed kuponger, se bilden nedan) plus en karta med alla stopp utmärkta så du hittar dit.

VIKTIG INFORMATION
• För att få din biljett i ett sms behöver du ange ditt telefonnummer i internationellt format: +46701234567
• Du får alltid din biljett skickad till din e-postadress

Jag har ingen smartphone, hur gör jag med biljetten?

Är det någon annan i sällskapet som har en smartphone? Skicka vidare länken du fick vid biljettköpet till hen så syns biljetterna på hens mobil istället. Vid bokningar av grupper kan i vissa fall pappersbiljetter gälla, det avtalas isåfall vid köpet. 
Om ingen i sällskapet har en smartphone – kontakta oss så försöker vi hitta en lösning.

Måste man gå tillsammans i sällskapet?

Har ni köpt en gemensam biljett måste hela sällskapet gå tillsammans för att kunna nyttja biljetterna/kupongerna på varje ställe. Vill ni ge bort t ex en smakpromenad i present till flera olika personer som inte kommer att gå tillsammans är det bättre att göra enskilda beställningar, då får varje person, eller sällskap, en egen länk som leder till biljetten/biljetterna. Väljer man att ändå gå tillsammans går det självklart bra!

Lagras alla uppgifter om mig hos er?
Vi lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna ge köparen den information som behövs inför eventet, t ex smakpromenaden, och för att kunna få kontakt om något problem uppstår. Vi sparar inga uppgifter för att göra reklam för kommande events om inte detta fått godkänt. Ingen tredje part kommer heller att få tillgång till uppgifterna. Fullständiga villkor finns där biljetten bokas och betalas och via denna länk: Allmänna villkor och integritetspolicy
Hur länge får man stanna på varje ställe under en smakpromenad? Får man gå i vilken ordning man vill?

Du går i den turodning som visas i din biljett men stannar så länge du vill på varje ställe. På något ställe kanske du vill ta något gott att dricka till maten och på något ställe kanske maten serveras i baren och du tar med dig smakportionen i handen och går vidare direkt. Viktigast är att du hinner besöka alla ställen under de tider som framgår av biljetten. När tiden som freamgår av biljetten är slut, kan inte restaurangerna erbjuda plats eller servera några smakportioner längre. Vill ni sitta kvar längre på restaurangen – fråga personalen om det är möjligt att göra en separat bokning.

Vilka är For Foodies allmänna villkor och integritetspolicy?
Säljer ni presentkort?

Ja! Det är ju en superbra present! Välj Presentkort bland Events (på startsidan eller under fliken Events), fyll i belopp, mail till den som ska få presentkortet (eller din egen mailadress om du vill kunna ge bort presentkortet vid senare tillfälle), gå till kassan och betala. Du får sen ett mail med en kod som du använder vid betalning. Alternativt får mottagaren mailet med koden som gäller för köp på forfoodies.se. Oavsett får du en bekräftelse från Payson på att betalningen gått igenom.

Jag vill ge bort en smakpromenad eller kurs i present, hur gör jag?

Gör en beställning som vanligt och uppge dina egna kontaktuppgifter eftersom det är du som är köpare. Då får du ett bekräftelsemail och en länk till biljetten. Mailet kan du skicka vidare till den som ska få smakpromenaden eller kursen så att rätt person har tillgång till biljetten. Observera att utskrift av bokningen inte gäller som biljett, det är alltså mobilbiljetten som gäller. Har du några frågor kring detta, kontakta oss på info@forfoodies.se!

Här finns ett gåvobevis du kan printa ut och skriva in uppgifter om den smakupplevelse du ger bort: Gåvobevis

Obervera att gåvobeviset inte gäller som biljett. Det är alltid köparen som har ansvar för att deltagaren får den biljett som mailas ut som en länk i bekräftelsen på köpet hos forfoodies.se. Enkelt att maila vidare. Det är också köparens ansvar att den som fått biljetten tagit del av vad en smakpromenad eller t ex en kurs innebär, men den viktigaste informationen syns i biljetten. Har du bokat en biljett för flera deltagare, t ex dig själv och den du ger bort gåvan till, använder ni samma biljett. Antal personer står alltid på biljetten.

Olika kostönskemål eller allergier vid kurser eller smakpromenader

Vi kan tyvärr inte anpassa smakpromenaderna efter olika kostönskemål eller allergier. Däremot erbjuder de flesta ställen vegetariskt alternativ. Vårt tips är att prata med personalen när ni kommer till respektive ställe så försöker de anpassa rätten till era önskemål så bra det går. Men vi som arrangör lämnar ingen garanti att önskemålen kan uppfyllas överallt, det är helt enkelt för många deltagare för att det ska fungera.

Under våra matlagningskurser försöker vi använda råvaror som så många som möjligt kan äta. Ofta lagar vi vegetarisk mat, har vi med fisk eller kött serveras det som tillbehör, och använder vi t ex produkter med gluten och mjölk är det också tillbehör som man kan välja till eller avstå. Men oavsett är det betydligt lättare att anpassa kostönskemål efter 10-15 deltagare på en kurs än 200-250 deltagare på en smakpromenad så maila oss med önskemål!

Jag ska ge bort en smakupplevelse i present, har ni något snyggt gåvobevis jag kan använda?

Ja! Vi har tagit fram ett gåvobevis du kan printa ut och sen själv fylla i vilken aktivitet det gäller, datum och tid etc och sen kan ge bort. Observera att gåvobeviset inte gäller som biljett! Det är alltid den som köpt biljett av oss som har ansvar för biljetten som kommer i en länk i bekräftelsemailet från forfoodies.se och via mobilen om du uppgett ditt mobilnummer med prefixet +46. Här hittar du vårt gåvobevis att printa ut: Gåvobevis Smakupplevelse

Har du bokat en separat biljett för den som ska få smakupplevelsen är tipset att maila biljetten till mottagaren så att han eller hon själv har den i sin mobil, det gäller om köparen inte själv är med på upplevelsen. Går ni tillsammans på t ex en smakpromenad är era biljetter samlade hos köparen på en gemensam biljett. Av biljetten framgår hur många personer den gäller för.

Hur vet jag vilka ställen vi ska besöka på en smakpromenad?

I din biljett kommer du att se vilka ställen vi besöker under smakpromenaden och i vilken turordning de ska besökas, du ser även en karta med alla ställen markerade och kan klicka på den för att få kontaktuppgifter till restaurangerna. När du köper biljetten vet du inte vilka ställen som ingår, de varierar vid varje smakpromenad så det blir en trevlig överraskning. Köper du t ex en biljett till Umeå Smakpromenad är det ställen på promenadavstånd i Umeå centrum som gäller. Samma sak gäller i Övik. Gör vi t ex en smaktur där det krävs cykel eller bil framgår det när du köper biljetten vad som gäller.

Vi brukar lägga in restaurangerna i biljetten senast dagen före smakpromenaden så du ser vilka ställen som ingår och i vilken turordning ni ska gå. Observera att biljetten uppdateras kontinuerligt och både vilka ställen som ingår och turordningen kan ändras kort inpå promenaden så dubbelkolla alltid biljetten innan du startar promenaden så inget ändrats.

Jag har inte fått någon biljett, hur gör jag?

Biljetten mailas alltid ut till den mailadress du uppgav vid bokningen, detta sker i direkt anslutning till att bokningen görs. Du får ett mail från Payson, vår betalningsleverantör (med din betalningsinformation) och ett från oss med avsändare info@forfoodies.se. Mailet från oss innehållen en länk som är din biljett. Klicka på den i mobilen och du har din biljett tillgänglig i mobilens webbläsare.

Har du inte fått något mail alls är första tipset att kolla i din skräpkorg. Finns det inte där så skicka ett mail till info@forfoodies.se så kollar vi att din bokning gått igenom och kan isåfall skicka en ny biljett alt hjälpa till att lösa ev problem.

Om du uppgett ditt mobilnummer i internationellt format med +46 (enligt instruktion, men vi vet att många missar detta) får du även din biljett som sms. Har du missat +46 i telefonnumret får du inget sms men då har du ändå din biljett i mailform, fungerar lika bra.

Jag sitter i rullstol, kan jag delta i en smakpromenad?

Självklart! Restaurangerna är vana vid att ta emot rullstolsburna gäster, ibland kan man behöva ta en annan ingång eller liknande men det mesta går att lösa. Bäst är att höra av sig till oss i förväg på info@forfoodies.se, antingen redan vid bokning av biljetten eller iallafall några dagar före promenaden. Då vet vi säkert vilka ställen som ingår just det här tillfället och kan gå igenom rutten och kanske göra om den så den passar bättre. Om någon restaurang är för trång eller saknar hiss etc hittar vi någon speciallösning. Använder du permobil kan det vara bra att dubbelkolla med alla restauranger i förväg – men oavsett, hör av dig så hittar vi en lösning!

Restriktioner och rekommendationer under pandemin för Smakpromenader och andra smakupplevelser

De ev restriktioner och rekommendationer som gäller för restaurangbesök gäller också en smakpromenad. Detta kan ändras snabbt och eftersom vi ofta säljer biljetter flera månader i förväg är det svårt att veta vad som gäller när det är dags för just din smakpromenad.

Vi följer naturligtvis alla uppmaningar som kommer från Folkhälsomyndigheten. Om t ex vaccinationspass blir ett krav för besök på restauranger gäller det även en smakpromenad. Det kommer att vara restaurangerna som hanterar detta precis som de gör för övriga gäster. Det kan också handla om maxantal per sällskap eller avstånd mellan sällskapen etc. Är du osäker på vad som gäller när det närmar sig din smakpromenad – maila oss info(at)forfoodies.se och fråga.

Gäller det övriga smakupplevelser så beror det lite på vad det är. Sker aktiviteten på en restaurang så gäller samma regler som vid ordinarie restaurangbesök. Gäller det en matlagningskurs räknas det som allmän sammankomst och då gäller andra regler.

Oavsett kommer vi se till att följa alla restriktioner och rekommendationer som Folkhälsomyndigheten presenterar på sin webbsida Folkhälsomyndigheten och är du osäker på vad som gäller just din bokade aktivitet när det är dags, maila oss info(at)forfoodies.se.

Hur bokar man en smakpromenad, står ju att det är slutsålt? Har ni någon väntelista?

Om det inte finns kvar några biljetter till det datum du önskar – eller något annat datum heller – så är biljetterna helt enkelt slutsålda. Vi får många frågor om varför det står ”slut i lager” och det är ju för att biljetterna är slut. Följ oss på Facebook och/eller Instagram @forfoodies.se så ser du direkt när nya smakupplevelser dyker upp eller om det blir någon plats över till något datum.

Vi har tidigare haft en väntelista till olika smakpromenader men det har nu blivit för svårt att administrera när vi har så många olika aktiviteter. 

Vad serveras på en smakpromenad?

Under en smakpromenad får man prova på smårätter från medverkande restauranger, det kan vara ett tilltugg som äts med handen eller en rätt som serveras på tallrik. Restaurangen väljer själv vad de vill servera eftersom det ska prägla deras verksamhet och den mat de vanligtvis erbjuder. Det som serveras varierar mellan smakpromenaderna och ibland blir det t ex fisk på flera olika ställen eller det kan också erbjudas soppa på fler än ett ställe. Exakt samma rätt kommer inte att serveras på fler ställen men liknande rätter kan förekomma. 

En smakpromenad ska ses som ett sätt att prova goda smaker på flera olika ställen samma dag, ta chansen att upptäcka nya restauranger och deras specialiteter!

Läs gärna mer om specialkost i separat fråga.

Vi vill gå i samma turordning som ett annat sällskap, hur gör vi?

Inga problem! Maila info(at)forfoodies.se senast en vecka innan aktiviteten och uppge följande:
-Namn på den som bokat resp biljett
-Bokningsnummer kopplade till namnen ovan
-Typ av aktivitet, t ex Övik Smakpromenad
-Datum

När vi sedan gör fördelningen av biljetterna (oftast ett par dagar före aktiviteten men senast dagen före) ser vi till att ni går i samma turordning/grupp.

Om du inte hittat svaret på din fråga här, kontakta oss gärna på info@forfoodies.se