Inlösen av presentkort
Har du ett presentkort du vill nyttja? I det mail du fick i samband med köpet finns en kod som du uppger när du bokar.
Är värdet på presentkortet högre än beloppet du handlar för finns återstående belopp kvar att nyttja vid nästa köp så länge giltighetstiden inte passerats.
Behöver du starta om processen för att något inte verkar fungera, klicka på varukorgen så ser du om biljetterna fortfarande syns där, då kan du börja om ifall något gick snett under bokningen. Biljetterna finns tillgängliga i ca 9 minuter, därefter måste du återigen boka så de hamnar i din varukorg.
Besvärligt? Om något inte fungerar som det ska eller om det känns för krångligt så hjälper vi gärna till med bokningen! Kontakta oss via vårt kontaktformulär, uppge vad du vill boka, ditt presentkortsnummer/kod, namn och mobilnummer så kan vi göra en manuell bokning istället.
Obs! Vi har haft vissa problem med att koderna inte fungerat under vintern 22-23 pga att vi bytt presentkortssystem – kontakta oss enligt ovan så hjälper vi till och gör en manuell bokning istället. Då går det att betala mellanskillnaden via Swish.
Jag har blivit sjuk, vad gör jag med biljetten?
Biljetten är inte personlig så du kan ge bort eller sälja den till någon annan. Skicka vidare mailet med bekräftelsen och biljettlänken till den som ska ha biljetten, att det står ditt namn på spelar ingen roll. Biljetten gäller för det antal personer som framgår på biljetten.
Kan man önska specialkost på en Smakpromenad?
Gäller det en smakpromenad eller t ex smakrunda så garanterar vi inte att de ställen man besöker kan erbjuda specialkost, t ex veganska smakportioner, glutenfritt eller specialanpassade rätter för allergiker. Därför tar vi inga kostönskemål vid dessa aktiviteter.
Det framgår vid varje aktivitet när man bokar vad som gäller för just den aktiviteten så läs mer om detta där aktiviteten presenteras. Restaurangerna/besöksmålen gör allt de kan för att gästerna ska bli nöjda – så fråga personalen så löser de det om de kan. Ett vegetariskt alternativ brukar de flesta erbjuda.
T ex vid smakmiddagar med färre deltagare kan vi ta hänsyn till de flesta kostönskemål men det framgår av beskrivningen av aktiviteten vad som gäller.
Om restaurangen är full när jag kommer dit, hur gör jag då?
Gäller det en smakpromenad fördelar vi ut alla deltagare jämnt på restaurangerna och alla går i den turordning som gäller på biljetten för att undvika trängsel och köer. Blir det ändå fullt på något ställe, ta då en tur till nästa ställe så länge och kom tillbaks lite senare. Då är det självklart ok att frångå den turodning som tilldelats. Vi ger ingen platsgaranti på de olika ställena men under promenaden kommer du att hinna besöka alla ställen.
Vi blir en till i sällskapet, kan jag lägga till en extra biljett i samma bokning?
Vi kan inte lägga till fler deltagare i en befintlig bokning men det går att lösa ändå, gör en ny beställning på den eller de extra som vill med. Enda skillnaden är att ni får hålla ordning på två biljetter. Sannolikt vill ni då gå samma turordning mellan restaurangerna, använd då vårt kontaktformulär här: Kontakt och meddela namn på de som gjort resp bokning och bokn nr så ser vi till att ni går samma turordning. Gör detta senast en vecka före smakpromenaden.
Kan jag boka av och få pengarna tillbaks?
Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda avbokning på våra biljetter, däremot är de inte personliga så det går bra att ge bort eller sälja vidare. Skicka vidare mailet med biljettlänken du fick när du bokade till den som ska gå istället. Av biljetten framgår hur många deltagare den gäller för.
Våra fullständiga villkor för biljettköp finns när man köper och betalar för biljetten samt via denna länk: Villkor
Jag har ingen smartphone, hur gör jag med biljetten?
Är det någon annan i sällskapet som har en smartphone? Skicka vidare mailet med biljettlänken du fick vid biljettköpet så syns biljetterna på hens mobil istället. För att kunna delta i en smakpromenad behöver biljetten kunna visas upp i mobilen, där ser du också turordning mellan ställena du ska besöka och det finns en kupong som gäller den mat du får på varje ställe och som bockas av på plats. Så ja, en mobiltelefon behövs.
Hur får jag min biljett och varför måste man ha en smartphone för att hantera biljetten?
Vi har skapat ett helt nytt system som bygger på att deltagaren har biljetten eller biljetterna i mobilen och slipper hantera utskrifter, ta sig till en viss plats för att hämta biljetter i förväg eller ha koll på bokningsnummer etc.
Du får ett mail och ett sms (om du uppgett +46 enligt instruktion) med en länk när du köpt och betalat biljetten, den länken leder dig till biljetten (som oftast består av ett antal kuponger) som sedan visas och bockas av från personalen på restaurangen/stället du besöker. På så sätt behöver inte restarangen ha koll på bokningslistor och bocka av personerna på listan eller hantera någon annan information om deltagarna alls. Därför sker all biljetthantering via mobilen.
Eftersom de flesta biljetter säljs långt i förväg när alla platser inte är klara ännu kommer du inte att se vilka stopp eller adresser som ingår på din tur förrän närmare eventet. Senast dagen före eventdagen ser du alla stopp (och därmed kuponger, se bilden nedan) plus en karta med alla stopp utmärkta så du hittar dit.
- VIKTIG INFORMATION
– Du får alltid din biljett skickad till din e-postadress. Får du inget mail, kika i skräpkorgen, systemet skickar direkt ut ett mail till den mailadress du uppgett när du bokat biljetten. Du får även en bekräftelse på ditt köp via Payson/Svea Bank till samma mailadress – men den gäller inte som biljett.
– För att få din biljett i ett sms behöver du ange ditt telefonnummer i internationellt format: t ex +46701234567. Har du missat detta så är det ingen fara, klicka på länken i mailet istället. Du hamnar på samma sida, dvs webbläsaren i mobilen öppnas med din biljettinfo. Vi kan inte skicka biljetten som sms i efterhand.
– Biljetten finns också att hämta i ”Mitt konto” på webbsidan.
Lagras alla uppgifter om mig hos er?
Vi lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna ge köparen den information som behövs inför eventet, t ex smakpromenaden, och för att kunna få kontakt om något problem uppstår. Vi sparar inga uppgifter för att göra reklam för kommande events om inte detta fått godkänt. Ingen tredje part kommer heller att få tillgång till uppgifterna. Fullständiga villkor finns där biljetten bokas och betalas och via denna länk: Allmänna villkor och integritetspolicy
Måste man gå tillsammans i sällskapet?
Har ni köpt en gemensam biljett måste hela sällskapet gå tillsammans för att kunna nyttja biljetterna/kupongerna på varje ställe. Vill ni ge bort t ex en smakpromenad i present till flera olika personer som inte kommer att gå tillsammans är det bättre att göra enskilda beställningar, då får varje person, eller sällskap, en egen länk som leder till biljetten/biljetterna. Väljer man att ändå gå tillsammans går det självklart bra!
Vilka är For Foodies allmänna villkor och integritetspolicy?
Hur länge får man stanna på varje ställe under en smakpromenad? Får man gå i vilken ordning man vill?
Du går i den turodning som visas i din biljett och stannar så länge du vill på varje ställe. Viktigast är att du hinner besöka alla ställen under de tider som framgår av biljetten. När tiden som framgår av biljetten är slut, kan inte restaurangerna erbjuda plats eller servera några smakportioner längre. Obs! Om smakpromenaden är slut kl 16 innebär det alltså att du måste lämna restaurangen senast kl 16, personalen behöver ofta tid för att duka om till kvällens gäster. Därför serveras sista smakportionen senast kl 15:30. Vill ni sitta kvar längre på restaurangen – fråga personalen om det är möjligt, det är upp till dem att bestämma.
Säljer ni presentkort?
Just nu säljer vi inte presentkort i vår webbshop.
Varför?
De som ger bort ett presentkort tycker det är en superbra idé att ge bort en smakupplevelse – vilket det är! Däremot är vår erfarenhet nu att de som får ett presentkort ofta avvaktar med att lösa in det och upptäcker senare att det inte finns någon aktivitet att boka som de har möjlighet att delta i. Antingen är biljetterna slutsålda eller så passar inte aktiviteten eller datumen. Vi är tydliga med vid försäljningen att ett presentkort inte är en garanti för att kunna delta i något av våra arrangemang utan att man bokar biljetter på samma villkor som övriga kunder – men den infon förs inte alltid vidare till mottagaren. Det innebär en hel del besvikelse och ilska riktad mot oss. Detta har gjort att vi nu tar en paus från försäljningen av presentkort via forfoodies.se
Däremot tycker vi ju fortfarande att det är den bästa presenten som finns att ge bort! Så här är våra tips:
Alternativ 1. Ge bort en aktivitet som finns att boka
Boka i ditt eget namn – biljetten är inte personlig utan du skickar enkelt vidare den till mottagaren. Att det står ditt namn på biljetten spelar ingen roll för oss.
Alternativ 2. Gör ett eget presentkort och ge bort, utan att ”köpa” det hos oss
Det blir fortfarande en trevlig gåva men utan giltighetstid eller juridiskt bindande till forfoodies.se. När du/ni hittar en aktivitet som passar bokar du och betalar som vanligt. Hittar ni ingen aktivitet som passar så har ni inte förlorat några pengar iallafall, då får det bli en annan gång eller t ex ett restaurangbesök istället.
Vill du printa ut ett fint gåvobevis och ge bort så finns det här: Gåvobevis däremot är det ju ingen giltig biljett så det krävs ju ändå att du, eller mottagaren, gör en bokning på forfoodies.se
Jag vill ge bort en smakpromenad eller kurs i present, hur gör jag?
Gör en beställning som vanligt och uppge dina egna kontaktuppgifter eftersom det är du som är köpare. Då får du ett bekräftelsemail och en länk till biljetten. Mailet kan du skicka vidare till den som ska få smakpromenaden eller kursen så att rätt person har tillgång till biljetten. Observera att utskrift av bokningen inte gäller som biljett, det är alltså mobilbiljetten som gäller. Har du några frågor kring detta, kontakta oss!
Här finns ett gåvobevis du kan printa ut och skriva in uppgifter om den smakupplevelse du ger bort: Gåvobevis
Obervera att gåvobeviset inte gäller som biljett. Det är alltid köparen som har ansvar för att deltagaren får den biljett som mailas ut som en länk i bekräftelsen på köpet hos forfoodies.se. Enkelt att maila vidare. Det är också köparens ansvar att den som fått biljetten tagit del av vad en smakpromenad eller t ex en kurs innebär, men den viktigaste informationen syns i biljetten. Har du bokat en biljett för flera deltagare, t ex dig själv och den du ger bort gåvan till, använder ni samma biljett. Antal personer står alltid på biljetten.
Olika kostönskemål eller allergier vid kurser eller smakpromenader
Vi kan tyvärr inte anpassa smakpromenaderna efter olika kostönskemål eller allergier. Däremot erbjuder de flesta ställen vegetariskt alternativ. Vårt tips är att prata med personalen när ni kommer till respektive ställe så försöker de anpassa rätten till era önskemål så bra det går. Men vi som arrangör lämnar ingen garanti att önskemålen kan uppfyllas överallt, det är helt enkelt för många deltagare för att det ska fungera.
Under våra matlagningskurser försöker vi använda råvaror som så många som möjligt kan äta. Ofta lagar vi vegetarisk mat, har vi med fisk eller kött serveras det som tillbehör, och använder vi t ex produkter med gluten och mjölk är det också tillbehör som man kan välja till eller avstå. Men oavsett är det betydligt lättare att anpassa kostönskemål efter 10-15 deltagare på en kurs än 200-250 deltagare på en smakpromenad så maila oss med önskemål!
Jag ska ge bort en smakupplevelse i present, har ni något snyggt gåvobevis jag kan använda?
Ja! Vi har tagit fram ett gåvobevis du kan printa ut och sen själv fylla i vilken aktivitet det gäller, datum och tid etc och sen kan ge bort. Observera att gåvobeviset inte gäller som biljett! Det är alltid den som köpt biljett av oss som har ansvar för biljetten som kommer i en länk i bekräftelsemailet från forfoodies.se och via mobilen om du uppgett ditt mobilnummer med prefixet +46. Här hittar du vårt gåvobevis att printa ut: Gåvobevis Smakupplevelse
Har du bokat en separat biljett för den som ska få smakupplevelsen är tipset att maila biljetten till mottagaren så att han eller hon själv har den i sin mobil, det gäller om köparen inte själv är med på upplevelsen. Går ni tillsammans på t ex en smakpromenad är era biljetter samlade hos köparen på en gemensam biljett. Av biljetten framgår hur många personer den gäller för.
Hur vet jag vilka ställen vi ska besöka på en smakpromenad?
I din biljett kommer du att se vilka ställen vi besöker under smakpromenaden och i vilken turordning de ska besökas, du ser även en karta med alla ställen markerade och kan klicka på den för att få kontaktuppgifter till restaurangerna. När du köper biljetten vet du inte vilka ställen som ingår, de varierar vid varje smakpromenad så det blir en trevlig överraskning. Köper du t ex en biljett till Umeå Smakpromenad är det ställen på promenadavstånd i Umeå centrum som gäller. Samma sak gäller i Övik. Gör vi t ex en smaktur där det krävs cykel eller bil framgår det när du köper biljetten vad som gäller.
Vi brukar lägga in restaurangerna i biljetten senast dagen före smakpromenaden så du ser vilka ställen som ingår och i vilken turordning ni ska gå. Observera att biljetten uppdateras kontinuerligt och både vilka ställen som ingår och turordningen kan ändras kort inpå promenaden så dubbelkolla alltid biljetten innan du startar promenaden så inget ändrats.
Jag har inte fått någon biljett, hur gör jag?
Biljetten mailas alltid ut till den mailadress du uppgav vid bokningen, detta sker i direkt anslutning till att bokningen görs. Du får ett mail från Payson, vår betalningsleverantör (med din betalningsinformation och faktura om du valt faktura som betalningssätt) och ett från oss på forfoodies.se med en länk som är din biljett. Klicka på länken i mobilen och du har din biljett tillgänglig i mobilens webbläsare.
Har du inte fått något mail alls är första tipset att kolla i din skräpkorg. Finns det inte där så logga in på ditt konto på forfoodies.se så finns din beställning/biljett även där. Har du uppgett fel mailadress kan du ändra den i ditt konto hos oss men observera att du även måste logga in hos Payson och ändra där/be om faktura om du valt det betalningsalternativet.
Om du uppgett ditt mobilnummer i internationellt format med +46 (enligt instruktion, men vi vet att många missar detta) får du även din biljett som sms. Har du missat +46 i telefonnumret får du inget sms men då har du ändå din biljett i mailform, fungerar lika bra.
Jag sitter i rullstol, kan jag delta i en smakpromenad?
Självklart! Restaurangerna är vana vid att ta emot rullstolsburna gäster, ibland kan man behöva ta en annan ingång eller liknande men det mesta går att lösa. Bäst är att höra av sig till oss i förväg på info@forfoodies.se, antingen redan vid bokning av biljetten eller iallafall några dagar före promenaden. Då vet vi säkert vilka ställen som ingår just det här tillfället och kan gå igenom rutten och kanske göra om den så den passar bättre. Om någon restaurang är för trång eller saknar hiss etc hittar vi någon speciallösning. Använder du permobil kan det vara bra att dubbelkolla med alla restauranger i förväg – men oavsett, hör av dig så hittar vi en lösning!
Restriktioner och rekommendationer under pandemin för Smakpromenader och andra smakupplevelser
De ev restriktioner och rekommendationer som gäller för restaurangbesök gäller också en smakpromenad. Vi följer naturligtvis alla uppmaningar som kommer från Folkhälsomyndigheten. Det kommer att vara restaurangerna som hanterar detta precis som de gör för övriga gäster. Är du osäker på vad som gäller när det närmar sig din smakpromenad eller någon annan aktivitet – kontakta oss och fråga: Kontakt
Oavsett kommer vi se till att följa alla restriktioner och rekommendationer som Folkhälsomyndigheten presenterar på sin webbsida Folkhälsomyndigheten.
Hur bokar man en smakpromenad, står ju att det är slutsålt? Har ni någon väntelista?
Om det inte finns kvar några biljetter till det datum du önskar – eller något annat datum heller – så är biljetterna helt enkelt slutsålda. Vi får många frågor om varför det står ”slut i lager” och det är ju för att biljetterna är slut 🙂 Följ oss på Facebook och/eller Instagram @forfoodies.se så ser du direkt när nya smakupplevelser dyker upp eller om det blir någon plats över till något datum.
Vi har ingen kö- eller väntelista, det är för svårt att hantera rättvist och administrera på ett bra sätt när vi har så många olika aktiviteter. Därför hänvisar vi till våra sociala medier så får alla samma chans att boka när något nytt dyker upp.
Har du inte sociala medier går det såklart bra att kika efter samma info på forfoodies.se, men då får du kika ofta 🙂
Vad serveras på en smakpromenad?
Under en smakpromenad får man prova på smårätter från medverkande restauranger, det kan vara ett tilltugg som äts med handen eller en rätt som serveras på tallrik. Restaurangen väljer själv vad de vill servera eftersom det ska prägla deras verksamhet och den mat de vanligtvis erbjuder. Det som serveras varierar mellan smakpromenaderna och ibland blir det t ex fisk på flera olika ställen eller det kan också erbjudas soppa på fler än ett ställe. Exakt samma rätt kommer inte att serveras på fler ställen men liknande rätter kan förekomma. Ofta serveras råvaror i säsong, därför kan det t ex erbjudas liknande grönsaker, svamp eller en värmande gryta på fler än ett ställe.
En smakpromenad ska ses som ett sätt att prova goda smaker på flera olika ställen samma dag, ta chansen att upptäcka nya restauranger och deras specialiteter!
Läs gärna mer om specialkost i separat fråga.
Vi vill gå i samma turordning som ett annat sällskap, hur gör vi?
Inga problem! Fyll i vårt Kontaktformulär med följande info:
-Namn på den som bokat resp biljett
-Bokningsnummer kopplade till namnen ovan
-Typ av aktivitet, t ex Övik Smakpromenad
-Datum
När vi sedan gör fördelningen av biljetterna (oftast ett par dagar före aktiviteten men senast dagen före) ser vi till att ni går i samma turordning/grupp.
Kan vi ta med våra barn på en aktivitet?
Självklart är barn välkomna, däremot behöver de ha en egen biljett. Gäller det t ex en smakpromenad så köper ni biljetter som vanligt och de äter samma smakportioner som alla andra gör. Det som serveras varierar mycket så det är svårt att säga om barn brukar gilla maten eller inte, barn har ju olika smak precis som vuxna. Men vi upplever att barn ofta är nyfikna på att prova olika smaker så en smakpromenad är ju ett väldigt roligt tillfälle att testa olika sorters mat på nu när den serveras i små portioner!
Samma sak med kurser och andra aktiviter, barn är alltid välkomna men vi har inga separata barnbiljetter eller speciell mat anpassad för barn.
PS. Mindre barn i barnvagn ser vi ganska ofta med sina föräldrar på smakpromenaderna, för det mesta finns det plats även för barnvagnen på restaurangerna men det är inget vi kan garantera på förhand. Men hittills har det gått bara bra!
Jag har uppgett fel mailadress och har därför inte fått någon biljett, hur gör jag?
Du kan alltid logga in på ditt konto hos forfoodies.se och komma åt din bokning och biljett, där kan du själv ändra mailadress. Vet du att du uppgett fel mailadress så uppger du helt enkelt den felaktiga adressen och ändrar när du är inloggad. Har du valt betalningsalternativ Faktura hos Payson måste du även kontakta dem här: Payson och ändra mailadress för då har ju inte de heller kunnat skicka fakturan rätt, den går också ut med mail. Du kan även logga in med Bank-id hos dem och ändra själv men kolla noga så du får tag i fakturan så du slipper betalningsanmärkning.
Har du några ytterligare frågor kring detta, hör av dig till oss så hjälper vi dig: Kontakt
Hur fungerar det med drycker?
På våra smakpromenader erbjuds du att köpa dryck till maten, det kan vara både vin, öl, cocktails, olika alkoholfria alternativ eller vatten. Alla ställen har inte serveringstillstånd för alkohol och då erbjuds du goda alkoholfria alternativ. Ofta säljs dryckerna på halvglas så du hinner prova många olika sorter. På våra smakrundor besöker vi ibland musterier, bryggerier el likn och då kan det vara själva drycken som är smakportionen. Det framgår av texten vid aktiviteten du har köpt biljett till vad som gäller.